Efekti primene softverskog paketa GeoGebra na sadržajima geometrije u početnoj nastavi matematike
Milikić, Milan, 1988-
Maričić, Sanja, 1974-
Vulović, Nenad, 1979-
Marković, Olivera, 1969-
Đokić, Olivera, 1972-
The subject of the dissertation is the examination of the effects of implementingGeoGebra software package in teaching geometry contents in fourth grade of elementaryschool on improving students’ academic achievements, durability of their knowledge, theirmotivation for learning, as well as the examination of both students’ and teachers’ attitudestowards the GeoGebra package. The theoretical part of the paper presents the features of thesoftware package, the advantages and limitations of its use in learning geometry, as well as thespecifics of the geometric thinking of junior elementary school students. The possibilities ofapplying the software package in introducing the concept of plane and space geometric figuresare presented, together with the contribution of GeoGebra to students’ ability to visualize theconcepts.The aim of the experimental part was to investigate the effects of a specially designedlearning model on improving the level of educational achievements of students, the durabilityof knowledge acquired in this way, and to examine the attitudes of students and teacherstowards learning geometry with the use of GeoGebra software. The research results indicatethat teaching geometry with the use of the software package has positive effects on students’achievements at all three levels of educational achievements, contributes to increasing thedurability of their knowledge and affects the formation of more positive attitudes of studentstowards geometry and mathematics in general.The results showed that the application of the GeoGebra software helps juniorelementary school students visualize space geometric figures more easily. In the dynamicGeoGebra environment, students have the possibility to manipulate objects, which enablesthem to better understand geometric figures, especially when it comes to space geometricfigures.
Predmet rada jeste ispitivanje efekata primene softverskog paketa GeoGebra uučenju sadržaja geometrije u četvrtom razredu osnovne škole na poboljšanjeobrazovnih postignuća učenika, trajnost znanja, motivaciju učenika za učenje iispitivanje stavova učenika i učitelja o paketu GeoGebra. U teorijskom delu radapredstavljene su karakteristike softverskog paketa, prednosti i ograničenja njegoveupotrebe prilikom učenja geometrije, kao i specifičnosti geometrijskog mišljenjaučenika mlađih razreda osnovne škole. Prikazane su mogućnosti primene softverskogpaketa prilikom uvođenja pojma geometrijske figure u ravni i prostoru, kao i doprinospaketa GeoGebra vizuelizaciji pomenutih pojmova.Cilj eksperimentalnog dela bio je da se utvrde i istraže efekti posebnoosmišljenog modela učenja na poboljšanje nivoa obrazovnih postignuća učenika,trajnost na taj način stečenih znanja i da se ispitaju stavovi i mišljenja učenika iučitelja o učenju geometrije primenom softvera GeoGebra. Rezultati dobijeniistraživanjem ukazuju na to da realizacija nastave geometrije uz upotrebu softverskogpaketa ostvaruje pozitivne efekte na postignuća učenika na sva tri nivoa obrazovnihpostignuća, doprinosi povećanju trajnosti znanja i utiče na formiranje pozitivnijihstavova učenika prema geometriji i nastavi matematike uopšte.Dobijeni rezultati pokazali su da primena softvera GeoGebra pomažeučenicima mlađih razreda osnovne škole da lakše vizuelizuju geometrijske pojmove.U dinamičnom GeoGebra okruženju učenici imaju mogućnost manipulisanja objektima,što im omogućava sveobuhvatnije sagledavanje geometrijskih figura, pri čemu ovakarakteristika softvera posebno dolazi do izražaja kada su u pitanju geometrijskefigure u prostoru.
-
srpski
2023
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Bez prerada Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/at/legalcode