Naslov (srp)

Specifičnosti radnopravnog položaja državnih službenika u Republici Srbiji i zemljama EU

Autor

Petrović, Jovana, 1993-

Doprinosi

Urdarević, Bojan, 1977-
Brković, Radoje, 1955-
Mirović, Dejan, 1972-
Antić, Aleksandar, 1989

Opis (eng)

Abstract:The social position of civil servants has always differed from the position of employees inthe private sector. The work they do in a private organization concerns only a certainorganization, and the work of civil servants has a strong influence, because the publicadministration decides on matters that concern the whole community. Each state, within itslegal system, classifies civil servants into different categories, and they are the result of theseparation of the private and public spheres. As part of the general system of labor relations,the civil service system is characterized by characteristics that are a consequence of thespecific position of employees in state bodies, who perform public affairs on behalf of thestate and thus have specific obligations and responsibilities. The subject of this dissertationis the most important issues, but also the problems of labor relations in state bodies withspecial emphasis on the specifics of these relations in relation to employees in the generalregime of labor relations. The subject of interest is to consider and explain the concept,nature and basic features of the employment status of civil servants, both from thetheoretical-scientific and practical aspects, as well as from the normative-legal andcomparative point of view, as well as to determine the current employment status of civilservants. our country and some EU countries (Germany, Slovenia and Croatia) which willbe the subject of comparative analysis. The results of the conducted empirical research on asample of N = 322 respondents, ie civil servants provide a quality basis for concluding onthe characteristics of the current situation, problems, advantages and disadvantages ofemployment in the civil service, as well as opportunities to improve the status of civilservants: 1) in the practice of advancement, which is not sufficiently based on results,abilities and merits, with an indication of the excessive importance of informal networksand random moments. 2) The main obstacles to good work motivation are workorganization, formalism and paperwork, politicization and illicit influences, bad atmosphereat work, demotivating salaries, lack of good working conditions, insufficient quality andprofessionalism of management, problems with objectivity in assessment. 3) Highersalaries, more flexible working hours, better vacations, reduction of restrictions onadvancement, trainings abroad, etc. are desirable as positive reform measures.

Opis (srp)

Rezime:Društveni položaj državnih službenika oduvek se razlikovao od položajazaposlenih u privatnom sektoru. Posao koji obavljaju u privatnoj organizaciji tičese samo određene organizacije, a rad državnih službenika ima snažan uticaj, jerjavna uprava odlučuje o stvarima koje se tiču cele zajednice. Svaka država u okvirusvog pravnog sistema svrstava državne službenike u različite kategorije, a one surezultat razdvajanja privatne i javne sfere. Kao deo opšteg sistema radnih odnosa,službenički sistem karakteriše niz osobina koje su posledica specifičnogpoložaja zaposlenih u državnim organima, koji u ime države vrše javne poslove isamim tim imaju specifične obaveze i odgovornosti. Predmet ove disertacijepredstavljaju najvažnija pitanja, ali i problemi radnih odnosa u državnimorganima s posebnim akcentom na specifičnosti tih odnosa u odnosu na zaposlene uopštem režimu radnih odnosa. Predmet interesovanja jeste sagledavanje i bližeobjašnjenje pojma, prirode i osnovnih obeležja radnopravnog položaja državnihslužbenika, kako sa teorijsko-naučnog i praktičnog aspekta, tako i s normativnopravnog i uporednog gledišta, kao i da se uz pomoć odgovarajućih metoda utvrditrenutan radno-pravni položaj državnih službenika u našoj zemlji i pojedinimzemljama EU (Nemačka, Slovenija i Hrvatska) koje će biti predmet komparativneanalize. Rezultati sprovedenog empirijskog istraživanja na uzorku od N=322ispitanika, odnosno državnih službenika daju kvalitetnu osnovu za zaključivanje okarakteristikama postojećeg stanja, problemima, prednostima i nedostacimazapošljavanja u državnoj službi, kao i mogućnostima unapređenja statusa državnihslužbenika i to: 1) Postoje značajni problemi u praksi napredovanja, koja nije udovoljnoj meri zasnovana na rezultatima, sposobnostima i zaslugama, uz naznakuprevelikog značaja neformalnih mreža i slučajnih momenata. 2) Glavne preprekedobroj motivaciji za rad su organizacija rada, formalizam i papirologija,politizacija i nedozvoljeni uticaji, loša atmosfera na poslu, demotivišuće plate,nedostatak dobrih uslova za rad, nedovoljan kvalitet i profesionalnostrukovođenja, problemi sa objektivnošću u ocenjivanju. 3) Kao pozitivne reformskemere poželjne su veće plate, fleksibilnije radno vreme, bolji odmori, smanjenjeograničenja u napredovanju, obuke u inostranstvu i sl.

Opis (srp)

-

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/at/legalcode

Identifikatori