Procena rizičnog ponašanja i znanja u cilju prevencije polno prenosivih infekcija studentske populacije
Subotić, Slobodan S., 1984-
Simić Vukomanović, Ivana, 1978-
Radević, Svetlana, 1980-
Rančić, Nemanja, 1984-
Stajić, Dalibor, 1985-
Introduction: Sexually transmitted infections (STIs) represent one of the most significantpublic problems in youth population. Young people aged 15-24 make up 25% of sexuallyactive population, and over 60% of all newly acquired STIs worldwide are registered exactlyin this age group. The student population is at significant risk of developing STIs. Aim ofstudy is to assess knowledge and risk behaviour about STIs, of medical and non-medicalstudents population.Material and method: A cross-sectional study was used for this research. The studypopulation consisted of 1273 students of medical and non-medical colleges of the Universityof Belgrade. The sampling method is a stratified random sample. An anonymous,standardized questionnaire from the European Health Survey (EHIS wave 2) was used as aresearch instrument.Results: The study explains in detail the risk factors that lead to the development of STIs instudents. Risk factors for STIs are more common in non-medical students than in medicalstudents. Medical students have a higher level of knowledge about STIs, as well as ways oftheir prevention than their non-medical colleagues. Educational work among selected studentswithin the study significantly affects the knowledge, attitudes and behavior of students inrelation to STIs.Conclusion: Such research could be a starting point in creating prevention programs, whichwould result in suggestions for amendments to appropriate national, strategic acts in this area.Key words: Sexually transmitted infections, students, risky behavior, education
Uvod: Polno prenosive infekcije (PPI) predstavljaju jedan od najznačajnijihjavnozdravstvenih problema u populaciji mladih. Mladi starosti 15-24 godina čine25% seksualno aktivne populacije, a preko 60% svih novih-stečeno obolelih od PPIu svetu registruje se u ovoj uzrastnoj grupaciji. Studentska populacija je u značajnomriziku od oboljevanja od PPI. Cilj istraživanja je procena znanja i rizičnogponašanja u vezi sa PPI, kod studenata medicinske i nemedicinske struke.Materijal i metod: Za istraživanje je korišćena studija preseka. Studijskupopulaciju je činilo 1273 studenata visokih škola medicinske i nemedicinskestruke Univerziteta u Beogradu. Metoda odabira uzorka je stratifikovan slučajniuzorak. Kao instrument istraživanja korišćen je anonimni, standardizovani upitnikiz Evropskog istraživanja zdravlja drugi talas (EHIS wave 2).Rezultati: Studija bliže objašnjava faktore rizika koji dovode do nastanaka PPIkod studenata. Faktori rizika za nastanak PPI su učestaliji kod studenatanemedicinske struke u odnosu na studente medicinske struke. Studenti medicinskestruke imaju viši nivo znanja o PPI, kao i načinima njihove prevencije od svojihkolega nemedicinske struke. Zdravstveno-vaspitni rad među odabranim studentimaunutar studije značajno utiče na znanje, stavove i ponašanje studenata u vezi sa PPI.Značaj studije: Ovakvo istraživanje bi moglo da bude polazna osnova u kreiranjupreventivnih programa što bi rezultiralo sugestijama za dopune odgovarajućihnacionalnih, strateških akata u ovoj oblasti.Ključne reči: Polno prenosive infekcije, studenti, rizično ponašanje, edukacija
-
srpski
2022
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 3.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/at/legalcode