Naslov (srp)

Fonetsko-fonološka percepcija i produkcija engleskih monoftonga na tercijarnom nivou

Autor

Dančetović, Nikola, 1985-

Doprinosi

Paunović, Tatjana, 1964-
Spasić, Dragana, 1964-
Kovačević, Miloš, 1953-
Čubrović, Biljana, 1974-

Opis (eng)

The disertation "Phonetic/phonological perception and production of English monophthongs at tertiary level" is based on two research: study of perception and study of production of English monophthongs in freshmen and senior students at Faculty of Philosophy in Kosovska Mitrovica. Perception test consisted of phonemic identification in isolated words uttered by native speakers, while the task in the test of production was pronunciation of a pattern (carrier) sentence with 24 different lexemes which subjects interchangeably read. The research comprised a total of of 30 participants divided into two groups of 15 participants -15 freshmen, and 15 seniors. Both groups of 15 students included 10 female and 5 male participants. Thus, the analysis and study of comparative testing was also carried out at the level of sex of the students. The audio recordings made were analyzed in the program for acoustic analysis of speech, and the results further compared to data from literature and data of native speakers. The aim of this study was to determine the accuracy of perception and production of English monophthongs and qualitative and quantitative distinctions among them, ie. to compare the similarities and differences of perception and production between the two groups of students. The study results mainly pointed to the common characteristics of both groups of students. First, both groups showed a fairly high level of language competence, which was, with more or less success, manifested on tests of perception and production. Thus, the percentage of successful phonemic identification in the test of perception was quite high, while the test results of the production test showed some weaknesses in the students’ articulation of certain monophthongs. The data obtained in both tests proved to be better in the elements of the vowel system that participants do not have in their mother tongue and where the level of interference is low. The research results also indicate the common tendency of all students to neglect qualitative towards quantitative characteristics of vowels. Monophtongs in which the duration was more pronounced gave better results in the tests. In the end, we can conclude that there is no clearly defined phonological progress among the students during the years of study, but it is mainly to speak of phenomena typical for both groups.

Opis (srp)

Doktorska disertacija „Fonetsko-fonološka percepcija i produkcija engleskih monoftonga na tercijarnom nivou” bazirana je na dva istraživanja-istraživanju percepcije i istraživanju produkcije engleskih monoftonga kod studenata prve i četvrte godine na Filozofskom fakultetu u Kosovskoj Mitrovici. Test percepcije sastojao se od fonemske identifikacije u izolovanim rečima izgovorenim od strane izvornih govornika, dok je zadatak na testu produkcije bio izgovor obrasca rečenice sa 24 lekseme koje su ispitanici naizmenično čitali. U istraživanju je učestvovalo ukupno 30 ispitanika, tj. po 15 ispitanika sa prve i završne godine studija. Obe grupe od 15 studenata sastojale su se od po 10 ženskih i 5 muških ispitanika, tako da je analiza i uporedno ispitivanje rađeno i na nivou pola studenata. Sačinjeni audio snimci analizirani su u programu za akustičku analizu govora, a dobijeni rezultati upoređivani sa podacima iz literature i podacima izvornih govornika. Cilj istraživanja bio je utvrđivanje tačnosti percepcije monoftonga engleskog jezika i kvalitativnih i kvantitativnih distinkcija među njima kod ispitanika, odnosno upoređivanje sličnosti i razlika percepcije i produkcije kod studenata početne i studenata završne godine studija. Dobijeni rezultati istraživanja ukazuju uglavnom na zajedničke osobine obe grupe studenata. Najpre, kod obe grupe ispitanika postoji prilično visok stepen jezičke kompetencije, koji se sa većom ili manjom uspešnošću ispoljio na testovima percepcije i produkcije. Na testu percepcije je tako procenat uspešne fonemske identifikacije bio prilično visok, dok je ispitivanje rezultata testa produkcije pokazalo određene slabosti studenata u artikulaciji pojedinih monoftonga. Podaci dobijeni na oba testa bolji su u onim elementima vokalskog sistema koje ispitanici nemaju u maternjem jeziku i gde je nivo interferencije samim tim niži. Rezultati istraživanja ukazuju i na zajedničku težnju svih studenata, a to je zanemarivanje kvalitativnih spram kvantitativnih karakteristika vokala. Monoftonzi kod kojih je dužina trajanja izraženija procentualno su davali bolje rezultate na testovima. Na kraju, možemo zaključiti da među studentima ne postoji jasno izdefinisan fonološki razvoj tokom godina studija, već da se pre svega može govoriti o pojavama karakterističnim za obe grupe ispitanika.

Jezik

srpski

Datum

2017

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

CC BY-NC-ND 2.0 AT

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/

Identifikatori