Naslov (srp)

Strategijsko upravljanje nematerijalnom imovinom u hotelskim preduzećima

Autor

Ognjanović, Jasmina, 1987-, 18673767

Doprinosi

Slavković, Marko, 1980-, 13507175
Šapić, Srđan, 1971-, 13501031
Krstić, Bojan, 1972-, 4921959
Mandarić, Marija, 1976-, 5602151

Opis (eng)

Intangible assets represent a key resource for achieving desired business results in hotel companies. A part of intangible assets is not stated in balance sheet representing thus its invisible component. Invisible intangible assets are comprised of intellectual capital and employer brand. Intellectual capital includes human capital, structural capital and relational capital, while employer brand includes the opportunities for employee development, hotel recognition, workforce diversity, non-financial compensation and benefits, employees’ worklife balance and corporate social responsibility. A significant component of intellectual capital is human capital, i.e. employees with their knowledge, experience and skills. The quality of hotel services is based on the application of employee knowledge with the support of appropriate organisational infrastructure, i.e. structural capital. The use of human capital and structural capital create relational capital. Companies which base their business on strengthening human capital have the potential to achieve desired business results. As competitive advantage is created by unique resources, including human capital, the battle among companies for talented workforce in the labour market is becoming more intense. For this purpose, the concept of employer branding has been developed as a tool for attracting and retaining talents in companies. The effects of managing human resources, and consequently intellectual capital, in hotel companies as well as the implementation of the employer brand strategy provide multiple benefits which occur as a result of the interdependence of the aforementioned intangible asset components. With the portion of up to 2/3 of service and hotel companies total assets, intangible assets also have an impact on business results. Thus, the primary goal of the research carried out is to prove that it is essential for hotel companies to manage intangible assets in a strategic way through building employer brand and managing intellectual capital in order to create value and maximise their business results. Тhe collected empirical data were processed by use of relevant statistical methods. The results of the empirical research indicate a strong positive statistically significant corelation between the dimensions of employer brand and intellectual capital components. The research hypotheses testing revealed a statistically significant influence of the employer brand and intellectual capital on business results of the observed hotels in the Republic of Serbia.

Opis (srp)

Nematerijalna imovina predstavlja ključni resurs ostvarivanja željenih poslovnih rezultata u hotelskim preduzećima. Deo nematerijalne imovine ne prikazuje se u aktivi bilansa stanja i čini njenu nevidljivu komponentu. Nevidljivu nematerijalnu imovinu čine intelektualna imovina i brend poslodavca. Intelektualna imovina obuhvata imovinu sadržanu u ljudima, strukturnu imovinu i relacionu imovinu dok brend poslodavca obuhvata šanse za razvoj zaposlenih, prepoznatljivost hotela, diversifikovanost radne snage, nefinansijske kompenzacije i koristi, balans između života i posla zaposlenih i korporativnu društvenu odgovornost. Značajnu komponentu intelektualne imovine čini imovina sadržana u ljudima, odnosno zaposleni sa svojim znanjem, iskustvom i veštinama. Kvalitet hotelskih usluga dobrim delom se zasniva na primeni znanja zaposlenih uz podršku odgovarajuće organizacione infrastrukture odnosno strukturne imovine. Upotrebom imovine sadržane u ljudima i strukturne imovine kreira se relaciona imovina. Kompanije koje svoje poslovanje zasnivaju na jačanju imovine sadržane u ljudima imaju potencijala da ostvare željene poslovne rezultate. Kako konkurentsku prednost stvaraju jedinstveni resursi, u koje spada i imovina sadržana u ljudima, borba za talentovane kadrove na tržištu radne snage među kompanijama postaje sve intenzivnija. U te svrhe razvijen je koncept poznat kao brendiranje poslodavca koji predstavlja alat za privlačenje i zadržavanje talenata u kompanije. Efekti upravljanja ljudskim resursima, a time i intelektualnom imovinom, u hotelskim kompanijama kao i primena strategije brendiranja poslodavca omogućavaju višestruke koristi koje proizilaze iz međuzavisnosti navedenih komponenti nematerijalne imovine. Kao imovina koja čini i do 2/3 aktive uslužnih i hotelskih kompanija, nematerijalna imovina ostvaruje uticaj i na rezultate poslovanja. Shodno rečenom, osnovni cilj istraživanja jeste da se dokaže da je u hotelskim preduzećima neophodno strategijski upravljati nematerijalnom imovinom putem izgradnje brenda poslodavca i upravljanja intelektualnom imovinom kako bi se kreirala vrednost i uvećao poslovni rezultat ovih preduzeća. Prikupljeni empirijski podaci obrađeni su primenom odgovarajućih statističkih metoda. Rezultati empirijskog istraživanja ukazuju na jaku, pozitivnu i statistički značajnu vezu između dimenzija brenda poslodavca i komponenti intelektualne imovine. Testiranjem postavljenih istraživačkih hipoteza dokazan je statistički značajan uticaj brenda poslodavca i intelektualne imovine na rezultate poslovanja posmatranih hotela u Republici Srbiji.

Jezik

srpski

Datum

2019

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

CC BY-NC-ND 2.0 AT

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/

Identifikatori