Title (srp)

Uticaj poznatih ličnosti na imidž destinacije i ponašanje turista u međunarodnom okruženju

Author

Marković, Ivana, 1982-

Contributor

Radosavljević, Gordana, 1961-
Borisavljević, Katarina, 1983-
Marinković, Veljko, 1978-
Gligorijević, Mirjana, 1965-

Description (eng)

In recent years, the tourism literature has increasingly emphasized promotional activitiesaimed at generating and stimulating tourism demand. This focus is particularly significantgiven the abundance of vacation destinations available to today's tourists and the easyaccessibility of destination information. Consequently, destination marketing decision-makersencounter the challenge of capturing tourists' attention, which has become a limited resource.One effective promotional technique that targets specific segments is celebrity endorsement.Therefore, the subject of the doctoral dissertation is the examination of the impact of celebrityendorsement in tourism. Its primary objective is to explore how celebrity endorsement affectstourist destination image and tourist behavior, and how national cultural dimensions influencethe effectiveness of celebrity endorsement in promotional activities.Applying appropriate statistical methods confirmed the influence of celebrity endorsement ondestination image and tourist behavior, particularly in relation to destination choice,willingness to recommend the destination, and emotional attachment. Additionally, theresearch established the impact of destination image on tourist behavior. Furthermore, it wasfound that the effectiveness of celebrity endorsement varies depending on national culturaldimensions. In an international environment, promotional messages featuring celebrities aremore favourably received in collectivistic cultures and cultures characterized by a high powerdistance index.A holistic approach to research enabled the generation of significant theoretical and practicalcontributions of the doctoral dissertation. The research provided new information and findingsthat supplement the existing literature in this field. Furthermore, the research findings provideguidelines for decision-makers in destination marketing to create promotional strategies, refinepositioning, and enhance tourist destination image and branding.

Description (srp)

Poslednjih godina, u literaturi iz oblasti turizma poseban fokus se stavlja napromotivne aktivnosti koje kreiraju i podstiču turističku tražnju. Ova temaposebno je važna kada se uzme u obzir činjenica da današnji turisti imaju veliki izbordestinacija za odmor, a da su informacije o destinacijama lako dostupne. Iz tograzloga, pred donosiocima odluka u marketingu destinacija je izazovan zadatakprivlačenja pažnje turista, koja je postala ograničen resurs. Promotivna tehnikakoja privlači pažnju ciljnih segmenata je angažovanje poznatih ličnosti upromotivnim aktivnostima.U skladu sa tim, predmet doktorske disertacije je razmatranje efekta poznatihličnosti u promotivnim aktivnostima u turizmu. Osnovni cilj disertacije je da seispita efekat poznatih ličnosti u promotivnim aktivnostima na imidž turističkedestinacije i ponašanje turista, kao i na koji način dimenzije nacionalnih kulturautiču na efekat poznatih ličnosti u promotivnim aktivnostima.Primenom odgovarajućih statističkih metoda potvrđen je uticaj poznatih ličnostiu promotivnim aktivnostima na imidž turističke destinacije, kao i na ponašanjeturista u kontekstu odabira destinacije, spremnosti da se destinacija preporuči irazvije emocionalna privrženost. Takođe, ustanovljen je uticaj imidža turističkedestinacije na ponašanje turista. Nadalje, utvrđeno je da efekat poznatih ličnostizavisi od dimenzija nacionalnih kultura. U međunarodnom okruženju, promotivneporuke sa poznatim ličnostima biće povoljnije prihvaćene u kolektivističkimkulturama i kulturama sa visokim indeksom za distancu moći.Holistički pristup istraživanju omogućio je generisanje značajnih teorijskih ipraktičnih doprinosa doktorske disertacije. Naime, istraživanjem se došlo donovih informacija i saznanja kojima se dopunjuje postojeća literatura iz ove oblasti.Nadalje, rezultati istraživanja daju smernice donosiocima odluka u marketingudestinacija za kreiranje promotivnih strategija, pozicioniranje i unapređenje imidžaturističke destinacije i brendiranje turističkih destinacija.

Description (srp)

-

Object languages

Serbian

Date

2024

Rights

Creative Commons License
This work is licensed under a
CC BY-NC-SA 3.0 AT - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/at/legalcode

Identifiers