Naslov (srp)

Mogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi srpskog jezika u mlađim razredima osnovne škole

Autor

Sekač, Vuk Č., 1986-

Doprinosi

Purić, Daliborka, 1975-
Kostić, Ljiljana, 1972-
Stojanović, Buba, 1972-
Stamatović, Jelena, 1968-
Stakić Savković, Mirjana, 1973-
Ristić, Miroslava, 1965-

Opis (eng)

The purpose of this paper is to contribute and deepen the understanding of the nature oflearning through digital textbooks by way of developing and testing a digital textbook prototypethat is based on a social-constructivist understanding of learning. The research focuses onSerbian language education, specifically elementary school pupils. At the time of publishing ofthis work the nature of the application of interactive digital books was not thoroughlyresearched. An analysis of the existing Serbian language digital books was conducted, alongwith surveying teachers on their opinions on the application of digital books both for Serbianlanguage learning and for education in general.Existing digital textbooks were analyzed according to the quality standards defined inthe general standards for digital books. Research data shows that analyzed publications onlypartially use the potential of this digital format and do not significantly alter the learning processof the traditional paper books.Teacher survey on this topic had a two-fold significance. Survey results indicate apotential for application of digital books in education, but also point out advantages andlimitations to the improvement of education quality and pupil knowledge. Additionally, as thesuccess of digital book integration into the learning process relies on the teachers, it is importantto understand their experience and adeptness to implement these types of textbooks.The developed prototype had created a "mentor-student" relation with the pupil. Thatrelation was achieved with the help of multiple structural components that stimulateengagement and help the pupils construct and internalize knowledge. Those structuralcomponents were recognized by pupils as helpful in their learning process. This had pointedtowards concrete values of digital textbooks and had specified guidelines for futuredevelopment and application in education.Tehoretical and empirical research had shown that digital textbooks can be a learningtool that leverages quality and intensity of developed interaction with the pupil to contribute tothe development of knowledge. That outcome needs to be supported by further research indeveloping various aspects of modern technology innovation to the education system in general,as well as in elementary school Serbian language classes.

Opis (srp)

Cilj ovog rada jeste da se kreiranjem i primenom prototipa elektronskogudžbenika srpskog jezika, zasnovanog na sociokonstruktivističkom shvatanju učenja,doprinese sveobuhvatnijem sagledavanju i potpunijem razumevanju prirode učenja uz eudžbenik, kao i uticaja jedinstvenih karakteristika e-udžbenika na nastavu srpskogjezika u mlađim razredima osnovne škole. Imajući u vidu da je problem primene elektronskog udžbenika u učenju i nastavi nedovoljno istražen, kreiranju prototipa prethodila je analiza sadržaja postojećih e-udžbenika srpskog jezika za mlađe razrede osnovneškole, kao i ispitivanje iskustava i mišljenja učitelja u vezi sa primenom ove formeudžbenika u nastavi uopšte, kao i u nastavi srpskog jezika.Sadržaj postojećih elektronskih udžbenika analiziran je prema standardimakvaliteta definisanim na temelju opštih standarda elektronskog udžbenika. Istraživački nalazi pokazuju da analizirane publikacije samo u izvesnoj meri koriste mogućnosti elektronskog formata i ne ostvaruju drugačiji pristup procesu učenja u odnosuna štampani udžbenik.Ispitivanje mišljenja učitelja o ovom problemu imalo je dvostruki značaj. Sobzirom na iskustvo neposrednog rada sa učenicima, koje između ostalog podrazumeva ikorišćenje udžbenika – elektronskog i štampanog – rezultati istraživanja ukazuju namogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi, kao i na prednosti i ograničenjau kontekstu doprinosa kvalitetu nastave i kvalitetu učeničkih znanja. Sa druge strane,kako od učitelja u najvećoj meri zavisi uspešnost integrisanja e-udžbenika u nastavniproces, bilo je značajno ispitati njihova iskustva, kao i osposobljenost za primenu ovevrste udžbenika u nastavi.Kreiranim prototipom e-udžbenika uspostavljen je „mentorski odnos” sa učenikom, ostvaren posredstvom raznovrsnih strukturalnih komponenata koje podstiču mentalno angažovanje i pomažu u konstrukciji razumevanja i znanja. Strukturalne komponente e-udžbenika prepoznate su od strane učenika kao podrška učenju. Na taj načinukazano je na konkretne vrednosti e-udžbenika i date su smernice za njegov budući razvoji način primene u nastavi.Teorijsko i empirijsko istraživanje mogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi i učenju pokazalo je da e-udžbenici srpskog jezika mogu biti sredstvo učenjakoje će kvalitetom i intenzitetom ostvarene komunikacije sa učenikom doprineti konstrukciji znanja. Takvom ishodu doprineće dalja istraživanja različitih aspekata primene savremene tehnologije u vaspitnoobrazovnom procesu uopšte, kao i u nastavisrpskog jezika u mlađim razredima osnovne škole.

Opis (srp)

-

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/at/legalcode

Identifikatori