Naslov (srp)

Strategije učenja i usvajanja vokabulara u funkciji razvijanja veštine čitanja u nastavi engleskog jezika struke

Autor

Stanojević Gocić, Maja, 1979-

Doprinosi

Paunović, Tatjana, 1964-
Lazarević, Nina, 1978-
Mišković Luković, Mirjana, 1964-
Blagojević, Savka, 1953-

Opis (srp)

Cilj doktorske disertacije pod naslovom „Strategije učenja i usvajanja vokabulara u funkciji razvijanja veštine čitanja“ je da utvrdi koje strategije učenja vokabulara koriste studenti engleskog jezika struke za otkrivanje značenja nepoznatih reči u tekstu. Strategije učenja vokabulara predstavljaju ne samo važne „alate“ koji omogućuju studentima da odrede značenja nepoznatih reči i olakšavaju proces njihovog usvajanja, već i važne kognitivne i praktične mehanizme koji poboljšavaju razumevanje prilikom čitanja i razumevanje receptivnog vokabulara. Empirijsko istraživanje, koje pripada oblasti primenjene lingvistike, rađeno je sa studentima pravnog fakulteta. Na prvom testu (testu poznavanja vokabulara i razumevanja pročitanog) kojim se ispituje veština zaključivanja (pogađanja značenja nepoznatih reči) korišćenje rečnika nije bilo dozvoljeno. Na istom testu poznavanja vokabulara i razumevanja pročitanog rađenom kasnije ista grupa studenata imala je pristup elektronskim rečnicima sa ciljem ispitivanja veštine korišćenja rečnika. Pored toga, korišćen je upitnik o strategijama učenja vokabulara (Qian 2004) i upitnik koji ispituje metakognitivnu svest studenata u toku čitanja (Mokhtari, Reichard 2002; Mokhtari, Sheorey 2002), kao već dokazana istraživačka sredstva pomoću kojih se meri učestalost korišćenja strategija. Strategija inferiranja i strategija korišćenja rečnika usled svoje multifunkcionalnosti istovremeno predstavljaju i strategije učenja vokabulara i strategije čitanja. Obe strategije su podvrste strategija učenja jezika koje poboljšavaju razumevanje prilikom čitanja, pa su stoga predmet istraživanja bile i strategije čitanja koje olakšavaju razumevanje teksta. U okviru mešovite istraživačke metodologije kvantitativno istraživanje je dopunjeno kvalitativnom istraživačkom paradigmom u vidu tehnike glasnog razmišljanja (koja je pružila uvid u radnje koje studenti poduzimaju kako bi izveli zaključke o značenju nepoznatih reči pomoću konteksta i drugih raspoloživih informacija) i razgovora sa celom grupom ispitanika (čime se došlo do podataka o vrstama rečnika koji se koriste za učenje vokabulara). Cilj istraživanja je utvrđivanje sledećih korelacija: povezanosti između stavova studenata engleskog jezika struke o sopstvenom strateškom ponašanju navedenih u upitniku i rezultata testova poznavanja vokabulara i razumevanja pročitanog; povezanosti između učestalosti korišćenja strategija i drugih varijabli (pola, uzrasta, dužine učenja engleskog kao stranog jezika i ocene iz srednje škole); povezanosti između rezultata testova. Istraživanje može pomoći nastavniku da uvrsti u nastavu različite strategije učenja vokabulara i strategije čitanja za koje se, na osnovu dobijenih rezultata, pretpostavlja da bi studentima bile od koristi. Strateška intervencija, koju bi sprovodio nastavnik u vidu eksplicitnog podučavanja strategijama učenja, bila bi integrisana u nastavu engleskog jezika struke kao pedagoška implikacija ovog istraživanja. Na taj način bi se promovisao model strateškog čitanja i strateškog učenja kao imperativ savremene didaktike, a studenti bi se profilisali kao stratezi koji svoje učenje kontrolišu i nadgledaju preuzimajući odgovornost za sopstveni napredak.

Opis (srp)

Prilozi: str. 372-381 Datum odbrane: 05.10.2017. null

Opis (eng)

The aim of the doctoral thesis entitled “Vocabulary learning and acquisition strategies aimed at developing reading ability in English for Specific Purposes education” is to determine which vocabulary learning strategies English for Specific Purposes students employ to discover the meaning of unknown words in the text. Vocabulary learning strategies are not only important "tools" which enable students to determine the meaning of unknown words and facilitate the process of their acquisition, but also important cognitive and practical mechanisms that enhance both reading comprehension and comprehension of receptive vocabulary. Empirical research, which belongs to the field of applied linguistics, is carried out with law students. Students were not allowed to use dictionaries on the first test (a vocabulary test and reading comprehension test) that examined students’ lexical inferencing skills (guessing the meaning of unknown words). The same group of students had access to electronic dictionaries on the same vocabulary test and reading comprehension test performed afterwards in order to investigate students’ dictionary skills. In addition, the questionnaire on vocabulary learning strategies (Qian 2004) and Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (Mokhtari, Reichard 2002; Mokhtari, Sheorey 2002) were employed as already established research instruments that measured the frequency of self-reported strategy use. Due to their multifunctionality, lexical inferencing strategy and the strategy of vocabulary use are regarded as both vocabulary learning strategies and reading strategies. Both of them are subgroups of language learning strategies used for improving reading comprehension, hence reading strategies that facilitate text comprehension were also investigated in this research. In the mixed research methodology, quantitative research was complemented by qualitative research paradigm in the form of think-aloud protocol (which provided an insight into the actions students took to infer the meaning of unknown words from the context and other available clues) and whole group discussion (which provided information on dictionary types used for vocabulary learning). The aim of the research was to determine the following correlations: correlations between statements from questionnaires given by English for Specific Purposes students about their own strategic behavior and the results of vocabulary and reading comprehension tests; correlations between the frequency of strategy use and other variables (gender, age, length of learning English as a foreign language and marks scored in English language as a secondary school subject); correlations between test results. The research can help the teacher to integrate different vocabulary strategies and reading strategies in English for Specific Purposes education that are assumed to be beneficial for students, based on the obtained results. Strategic intervention, carried out by a teacher in the form of explicit strategies-based instruction, would be integrated into English for Specific Purposes instruction as a pedagogical implication of this research. It would thus promote the model of strategic reading and strategic learning as an imperative of contemporary didactics, whereas the students would be profiled as strategic learners who control and monitor their own learning by taking responsibility for their own progress.

Jezik

srpski

Datum

2017

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

CC BY-NC-ND 2.0 AT

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/

Identifikatori